Dziedzictwo Wiki
Advertisement
To pojęcie występuje w książce "Eragon"To pojęcie występuje w książce "Najstarszy"To pojęcie występuje w książce "Brisingr"

Tronjheim (z języka krasnoludów Hełm Olbrzymów), przez elfy zwany Miastem Wiecznego Mroku[1] − ogromne miasto-góra wzniesiona przez krasnoludy i obecnie stanowiąca stolicę ich narodu. Miasto zajmuje centralną część Farthen Dûru.

Opis

Tronheim jest przypominającą piramidę budowlą wysoką na około milę i o średnicy podstawy równej dwóm milom.[2] Jest w całości wykonana ze śnieżnobiałego marmuru.

Przed każdą z czterech bram miasta znajdują się monumentalne posągi gryfów. Cztery korytarze dzielące Tronjheim na dzielnice zbiegają się w jednej sali stanowiącej serce miasta. Jest ona szeroka na tysiąc stóp i zwęża się do szczytu miasta-góry, którego wylot zajmuje Isidar Mithrim, Gwieździsty Szafir. Posadzki wyłożone są karneolem, kolumny zaś zdobione złotem. Od zewnątrz, górę otaczają spiralnie wznoszące się Niekończące się Schody, Vol Turin, a u ich boku znajduje się ślizgawka pozwalająca błyskawicznie dostać się z górnych poziomów na niższe.[3]

Ze względu na strukturę samego Farthen Dûru oraz ulokowanie Tronjheimu w jego centralnej części, na mury miasta przez krótką część dnia, w południe, pada światło słoneczne, dostające się do wnętrza góry przez krater na szczycie.

Pod Tronjheimem znajduje się gęsta sieć tuneli, w których żyją zdziwaczałe lub pragnące samotności krasnoludy. Do jednej z takich rodzin należał Kvistor.

Ważne miejsca

Znaczenie

Tronjheim w większości jest opuszczony, jako że krasnoludy zamieszkują różne miasta rozproszone po obszarze Gór Beorskich. Stanowi jednak stolicę ich narodu i tym samym siedzibę obecnego władcy, jest też bazą obronną. Ponieważ miasto utrzymuje stały garnizon, w razie katastrofy lub zagrożenia Tronjheim jest w stanie pomieścić cały naród krasnoludów i zapewnić im przeżycie. Dotychczas do takiej mobilizacji były zmuszone trzykrotnie, i za każdym razem uchroniła ona krasnoludy przed wyginięciem.

Ponieważ warunki w Farthen Dûrze są niekorzystne do uprawy roli, Tronjheim wymaga ciągłych dostaw żywności z sąsiednich dolin.

Historia

Budowa Tronjheimu ciągnęła się przez wiele pokoleń. Z chwilą ukończenia prac miasto-góra została ogłoszona stolicą i siedzibą władcy krasnoludów, odbierając ten status miastu Orthíad.

Podczas wojny z Galbatorixem, dzięki uprzejmości krasnoludów, Farthen Dûr, w tym Tronjheim, przez wiele stanowił tymczasową kryjówkę i siedzibę Vardenów. Ich położenie pozostało nieznane Imperium aż do momentu odkrycia kryjówki przez urgale pod rozkazami Durzy, które śledziły Eragona i Murtagha udających się do Vardenów.

Po pojawieniu się w krasnoludzkim mieście Eragon z Saphirą dostąpili zaszczytu kwaterunku w Smoczej Twierdzy, znajdującej się bezpośrednio przy Isidar Mithrimie. W ciągu kilku dni spędzonych w mieście-górze Eragon miał okazję je pozwiedzać.

Któregoś dnia krasnoludy otrzymały informację o urgalach zbliżających się do Farthen Dûru. Większość walk rozgrywała się na polach wnętrza góry, w Tronjheimie doszło natomiast m.in. do bezpośredniego starcia Eragona z Durzą. W roztrzygnięciu pojedynku pomogły Arya z Saphirą, które strzaskały Gwiaździsty Szafir, czym przyczyniły się do zwycięstwa nad Cieniem i wygrania całej bitwy, jednak zasiały w sercach krasnoludów wielki smutek z powodu utraty ich najcenniejszego klejnotu.[4]

Po bitwie Vardeni zdecydowali się opuścić Tronjheim, ponieważ obawiali się, że wieści dotrą do Galbatorixa i ten postanowi ich zaatakować i pojmać, co w górskiej kryjówce byłoby bardzo łatwe. Kilka tygodni później armia rozpoczęła wędrówkę do Surdy.[5]

Eragon ponownie odwiedził stolicę z okazji wyboru następcy Hrothgara. Podczas koronacji nowego króla, Orika, Saphira scaliła strzaskany przez siebie Isidar Mithrim, który następnie został przywrócony na swoje dawne miejsce.[6]

Zobacz też

Mapa Alagaësii
Du WeldenvardenTüdostenDu WeldenvardenDu WeldenvardenDu WeldenvardenAlagaësiaArdwenAroughsÂz RagniBeirlandBelatonaBullridgeCarvahallCerisCeunonCithríDalgonDaretDauthDolina PalancarDoru AraebaDras-LeonaEddaEldorEllesméraEoamFeinsterFlämFurnostGaenaGalfniGil'eadGóry BeorskieHedarthHelgrindÍlia FëonIlliumImperiumImperiumIsenstarOrthíadJezioro LeonaJietKirtanKościecKościecKuastaLithgowMelianNädindelNardaNíaNiedźwiedzi ZąbNinoraOceanOsilonParlimPetrøvyaPustynia HadarackaRamrReavstoneRekini ZąbRönaSílthrimSurdaTarnagTeirmTherinsfordToarkUdenUrû'baenUtgardVroengardWoadarkYazuacArchipelag beirlandzkiTronjheimKóstha-mérnaFarthen DûrAlagezja

Przypisy

  1. Tronjheim - Inheriwiki; nieoficjalne polskie tłumaczenie - potrzebne polskie źródło
  2. Eragon's Guide to Alagaësia, rozdział Tronjheim
  3. Eragon, rozdział Wspaniałość Tronjheimu
  4. Eragon
  5. Najstarszy
  6. Brisingr
Advertisement